ناهماهنگی نهادهای دولتی به هزینه زیان دیدن تولیدکننده و مصرف‌کننده

مهدی معصومی، رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان دارو، افزودنی و مواد بیولوژیک دام و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، با بیان این که نهادهای متعدد دولتی در صنعت مرغ و تخم‌مرغ تصمیم‌گیر و سیاستگذار هستند از زیان فعالان این صنعت به دلیل ناهماهنگی در تامین نهادها گفت.

تامین نهاده‌های دامی به ویژه برای صنعت مرغداری این روزها به چالشی جدی تبدیل شده است و کمبود نهاده تا آنجا پیش رفته که پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که قیمت مرغ و تخم‌مرغ در نیمه دوم سال با افزایش قیمت قابل‌توجهی مواجه شود. یکی از دلایلی که موجب بروز تلاطم در بازار نهاده‌ها شده آن است که به دلیل افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی، واردات نهاده‌ها به یک‌دوم سال گذشته رسیده و مرغداران را با مساله تامین خوراک مواجه کرده است.

مهدی معصومی اصفهانی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و فعال در صنعت مرغداری، در این رابطه گفت: صنعت مرغداری بسیار ساده عمل می‌کند؛ اگر مواد اولیه این صنعت تامین شود، تولید مرغ و تخم‌مرغ به موقع انجام می‌گیرد. اگر مواد اولیه نیز در اختیار مرغدار قرار نگیرد، تولید یا کم می‌شود یا بی‌کیفیت. اما مواد اولیه را دولت تهیه می‌کند و تامین ارز آن هم برعهده بانک مرکزی است، در میزان تولید وزارت جهاد کشاورزی مسوول است و تعیین قیمت تولیدات نیز در حوزه اختیارات وزارت صنعت، معدن و تجارت است. بنابراین، مرغداران هیچ اختیاری در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها ندارند.

وی افزود: هر اتفاقی که در بازار رخ دهد، اعم از گرانی، ارزانی، کمبود یا فراوانی، دولت مسئول آن است. در چنین شرایطی، مرغدار نباید مورد اتهام قرار گیرد که چرا مرغ‌ها را معدوم می‌کند یا چرا تخم‌مرغ و مرغ گران است. مشکلات پدید آمده، ناشی از اقدامات نهادهای دولتی است و آنها باید در هماهنگی با یکدیگر آن را حل کنند.

مهدی معصومی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تامین نهاده‌های تولید به صورت نامنظم بوده است و بازار مرغ و تخم‌مرغ نیز متاثر از این شرایط است. بنابراین لازم است ارگان‌های دولتی کنار هم بنشینند و مشکلات خود را حل کرده و تامین نهاده کنند. ما هم به عنوان فعالان حوزه دام و طیور، تخم‌مرغ و مرغ تولید می‌کنیم.

او با بیان اینکه دامداران و پرورش‌دهندگان طیور در حال زیان هستند، ادامه داد: دامداران از یک سو نهاده‌ها را گران می‌خرند و از سوی دیگر سازمانی به نام حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، فارغ از قیمت تمام شد تولیدات برای صنعت، قیمت محصولات را تعیین می‌کند. به عنوان مثال اگر قیمت یک دانه تخم‌مرغ یک هزار تومان تمام شده، به مرغداران اعلام می‌شود که باید محصول خود را به قیمت ۸۰۰ تومان بفروشد و این موجب زیان مرغداران می‌شود.

او با اشاره برخی به گمانه‌زنی‌ها در مورد واردات مرغ و تخم‌مرغ گفت: ما هیچ مشکلی در تولید نداریم. اگر ارزی وجود دارد که قرار است صرف واردات مرغ یا تخم‌مرغ شود، به واردات نهاده‌ها اختصاص یابد تا مرغداران تولید را ادامه دهند.