خرید مرغ سایز

مردم مرغ سایز مصرف کنند

نماینده بخش غیر دولتی پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: قیمت مرغ زنده در چند روز گذشته روند نزولی داشته است.
مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی در گفت وگو با ایانا، با اعلام این خبر افزود: مرغ زنده در مرغداری، بالای پنج هزار تومان قیمت داشت که در چند روز گذشته روند نزولی گرفته و به حدود چهارهزار و 600 تومان در برخی مناطق نیز رسیده است.
محمدعلی کمالی با اشاره به این که تنها واسطه ها در این میان سود می کنند، افزود: با این که ارزش ریالی مرغ زنده کاهش یافته، اما نرخ این محصول در خرده فروشی ها کمابیش طبق روال گذشته است و تا مرز هفت هزار و 800 تومان نیز رسیده است. وی خاطر نشان کرد: اتفاق دیگری که در یک ماه گذشته شاهد آن بودیم، افزایش قیمت نهاده ها بود. نهاده هایی هم چون جوجه یک روزه که از یک هزار و 480 به یک هزار و 600 تومان رسید و ذرت نیز افزایشی 112 تومانی را تجربه کرد، بنابراین هزینه تمام شده هر کیلوگرم مرغ با احتساب حاشیه سود، به حدود چهار هزار و 700 تا چهار هزار و 800 تومان می رسد.
به گفته مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی، اگرچه ظرفیت تولید سه میلیون تنی در کشور وجود دارد، اما میزان مصرف از دو میلیون و 100 هزار تن بیشتر نیست، بنایراین برای استفاده از حداکثر ظرفیت های لازم است در دریچه صادرات باز شود. این در حالی است که کشورهای همسایه، نیاز به واردات سه میلیون تنی در سال دارند، پتانسیلی که ایران می تواند به بهترین شکل از آن بهره ببرد، در صورتی که تنها سهم 120 تا 150 هزار تنی برای ما تخمین زده می شود، به همین دلیل مشوق صادراتی برای تجار ایرانی بسیار لازم و ضروری است، زیرا کشورهای رقیب مانند برزیل و ترکیه برای صادرات به عراق و افغانستان، دامپینگ می کنند.
کمالی معتقد است: نوع و الگوی مصرف مردم نیز در افزایش صادرات بسیار موثر خواهد بود. به گونه ای که اگر مشتریان داخلی، متقاضی مرغ های یک هزار و 200 تا یک هزار و 400 گرمی (مرغ سایز) باشند، تولیدکنندگان نیز بر این امر تشویق شده و محصولی را تولید می کنند که باب میل مشتریان خارجی هم خواهد بود. این سایز بهترین حالت برای مصرف محسوب می شود، به دلیل آن که همه دورریز و چربی کمتری دارد و هم خوش طعم تر است.
وی با بیان این مطلب که در سال جاری، جوجه ریزی حدود پنج تا شش میلیون قطعه کاهش یافته است، خاطر نشان کرد: با این وجود، در حال حاضر هیچ مرغداری بدون جوجه نمانده و هیچ مشتری وجود ندارد که به این محصول دسترسی نداشته باشد. در واقع، این کاهش تولید ،متناسب با وضعیت مصرف است.
کمالی تصریح کرد: در سال گذشته که مازاد تولید پیش آمد، حدود 150 هزار تن مرغ در انبار شرکت پشتیانی وجود داشت که تاریخ انقضای شان نزدیک بود، بنابراین یا معدوم می شد و یا به بازار عرضه شد که با شکستن نرخ ها مشکلاتی را برای مرغداران فراهم کرد. امیدواریم در سال جاری با توجه به تدابیر اندیشیده شده، چنین مشکلی در بازار بوجود نیاید.

 

منبع دنیای کشت و صنعت مرداد ماه 95